Installation

Alla har olika behov och vi har just därför skräddarsytt vårt koncept efter varje kundtyp så att vi kan möta era behov effektivt och billigt.

Hårdvara

Vi samarbetar med dem största leverantörerna i branschen. Oavsett behov, finns det alltid en laddbox som passar just er.

Information

Vi erbjuder alltid 5 års garanti för att se till att ni blir bekväma med lösningen som ni får av oss.

Laddbox 11kW eller 22kW: Vilken passar ditt behov?

Att välja rätt laddbox till din elbil eller laddhybrid kan kännas komplicerat. En av de vanligaste frågorna är vilken effekt man ska välja: 11 kW eller 22 kW? Valet påverkar inte bara hur snabbt du kan ladda, utan ställer också olika krav på din bostads eller organisations elsystem och huvudsäkring. I denna artikel går vi igenom vad du behöver tänka på för att göra rätt val, med fakta från den medföljande guiden om laddboxar och el samt vår egen expertis inom området.

Grunderna i elbilsladdning: Effekt och hastighet

Laddeffekten mäts i kilowatt (kW) och avgör hur snabbt ditt fordon laddas. Ju högre effekt, desto kortare laddtid. Men den faktiska laddhastigheten begränsas alltid av den svagaste länken i kedjan: din fastighets elanslutning (huvudsäkring), din elinstallation, laddboxens maximala effekt, laddkabelns kapacitet och inte minst bilens inbyggda laddare (ombordladdaren).

  • 11 kW laddning: Ger cirka 5–6 mils räckvidd per timmes laddning. Detta är ofta en god balans mellan laddhastighet och krav på elsystemet för många hushåll och fastigheter.
  • 22 kW laddning: Ger cirka 11–12 mils räckvidd per timmes laddning. Detta är den högsta effekten för AC-laddning (växelström) som är standardiserad.

Att ladda via ett vanligt vägguttag (Schuko) rekommenderas inte för regelbunden användning på grund av säkerhetsrisker och den mycket långsamma laddhastigheten, vanligtvis begränsad till 2,3 kW. En dedikerad laddbox är säkrare, snabbare och mer tillförlitlig.

Faserna: 1-fas och 3-fas laddning

Vårt svenska elnät bygger på trefas växelström. El levereras via tre fasledare (och en neutralledare). Genom att använda fler faser kan man överföra högre effekt vid samma strömstyrka (Ampere).

  • 1-fas laddning: Laddning sker via en fas och neutralledaren. Många äldre elbilar och de flesta laddhybrider kan endast ladda med 1-fas. Den maximala effekten vid 1-fas är oftast begränsad.
  • 3-fas laddning: Laddning sker via alla tre faserna och neutralledaren. De flesta moderna elbilar kan ladda med 3-fas, vilket möjliggör högre laddeffekt.

En laddbox på 11 kW levererar vanligtvis 11 kW via 3 faser med en strömstyrka på 16 Ampere per fas. En 22 kW laddbox levererar motsvarande effekt via 3 faser med en strömstyrka på 32 Ampere per fas. Vissa laddboxar kan konfigureras för olika effekter och faser beroende på installationen och bilens kapacitet. Även om din nuvarande bil bara klarar 1-fasladdning, är det en god idé att installera en 3-fas laddbox (om ditt elsystem medger det) för att vara förberedd för framtida bilar med 3-fas kapacitet.

Krav på elsystemet och huvudsäkring

Valet mellan 11 kW och 22 kW har direkt påverkan på kraven på fastighetens elsystem.

  • Huvudsäkring: Din huvudsäkring (mäts i Ampere, A) bestämmer hur mycket ström du som mest kan ta ut samtidigt från elnätet. En högre huvudsäkring möjliggör högre total effektuttag.
    • För att installera en 11 kW laddbox krävs vanligtvis en huvudsäkring på minst 16 Ampere. Detta är standard i många svenska fastigheter.
    • För att installera en 22 kW laddbox krävs vanligtvis en huvudsäkring på minst 32 Ampere. Många bostäder har inte denna kapacitet som standard, och en uppsäkring kan vara nödvändig.
  • Uppsäkring: Att höja huvudsäkringen innebär en engångskostnad för installationen samt en permanent högre årlig nätavgift till ditt elnätsbolag. Kostnaden för uppsäkring kan variera men ligger ofta på flera tusen kronor för installationen, och den årliga avgiften kan öka med tusentals kronor per år beroende på steg.
  • Elcentral: Din elcentral (proppskåp) måste ha plats för nya säkringar och en jordfelsbrytare dedikerad till laddboxen. Äldre elcentraler kan behöva bytas ut eller kompletteras.
  • Jordfelsbrytare: En jordfelsbrytare är en kritisk säkerhetskomponent som snabbt bryter strömmen vid jordfel för att minimera risken för elchock och brand. Moderna laddboxinstallationer kräver en dedikerad jordfelsbrytare. Vissa laddboxar har detta inbyggt, annars installeras den i elcentralen. Det finns olika typer av jordfelsbrytare (Typ A, Typ B), och för elbilsladdning rekommenderas en Typ B eller en Typ A kompletterad med DC-skydd, då laddningen kan skapa likströmsfel som en vanlig Typ A inte detekterar.

Jämförelse: Krav på elsystemet för 11 kw och 22 kw

Krav Laddbox 11 kW Laddbox 22 kW Kommentar
Huvudsäkring Minst 16A Minst 32A 16A är vanligare i bostäder; 32A kan kräva uppsäkring med högre kostnader och nätavgift.
Elcentral Plats för 1-2 moduler Plats för 1-2 moduler Äldre/fulla centraler kan behöva bytas ut/kompletteras.
Jordfelsbrytare Ja (Typ A + DC-skydd eller Typ B) Ja (Typ A + DC-skydd eller Typ B) Vissa boxar har inbyggd JFB. Typ B rekommenderas starkt för elbilar.
Kabelarea Kräver dimensionering Kräver grövre kabel Högre effekt kräver tjockare och dyrare kabel för att undvika överhettning.
Installation Standardinstallation oftast enklare/billigare Kan innebära mer omfattande/dyrare installation Särskilt om uppsäkring, markarbete eller lång kabeldragning krävs.

Innan du bestämmer dig för 11 kW eller 22 kW är det smart att få en professionell bedömning av din installation. Installation av laddbox(ar) från Vålt hjälper dig att säkerställa att ditt elsystem klarar valet och utförs fackmässigt.

Bilens kapacitet: Ombordladdaren sätter gränsen

Det är avgörande att känna till din bils maximala AC-laddningskapacitet, som bestäms av bilens inbyggda ombordladdare (OBC). Det spelar ingen roll om du installerar en 22 kW laddbox om din bil maximalt kan ta emot 11 kW – bilen kommer då bara att ladda med 11 kW. Många elbilar idag har en ombordladdare på 11 kW, även om fler och fler bilar som t.ex. vissa modeller av Tesla, Renault Zoe, och Audi e-tron kan ladda med 22 kW. Många laddhybrider har en betydligt lägre AC-laddkapacitet, ofta bara 3,7 kW eller 7,4 kW.

Exempel:

  • En Nissan Leaf (äldre modell) har ofta en ombordladdare på 3,7 kW eller 6,6 kW. En 22 kW laddbox ger ingen snabbare laddning än 3,7 kW eller 6,6 kW för den bilen.
  • En Volvo XC60 T8 (laddhybrid) har ofta en ombordladdare på 3,7 kW.
  • En Tesla Model 3 (nyare modeller) kan ofta ladda med 11 kW AC.
  • En Renault Zoe kan ladda med upp till 22 kW AC.

Kontrollera alltid bilens specifikationer för att veta vilken maximal AC-effekt just din bil klarar. En 11 kW laddbox är tillräcklig för bilar med en ombordladdare på 11 kW eller mindre. En 22 kW laddbox är endast relevant om du har en bil som faktiskt kan utnyttja den högre effekten.

Framtidssäkring och flexibilitet

Att välja en laddbox med högre kapacitet än vad din nuvarande bil klarar kan ändå vara motiverat för att framtidssäkra din installation. Om du planerar att byta till en elbil med högre laddkapacitet i framtiden, slipper du byta laddbox då. Dock måste fastighetens elsystem klara av den högre effekten redan vid installationen.

En annan aspekt är möjligheten till lastbalansering. Om du har flera laddboxar eller annan utrustning som drar mycket ström samtidigt, är lastbalansering viktigt för att undvika att huvudsäkringen löser ut. Dynamisk lastbalansering mäter fastighetens totala förbrukning i realtid och justerar laddboxarnas effekt för att hålla den totala belastningen under huvudsäkringens gräns. Detta kan möjliggöra installation av fler laddpunkter på befintlig elinfrastruktur och kan vara ett alternativ till att säkra upp fastigheten. En laddbox med stöd för dynamisk lastbalansering är en god investering, särskilt i bostadsrättsföreningar och företag där många bilar kan laddas samtidigt.

För organisationer som bostadsrättsföreningar, företag och samfälligheter är systemlösningar för laddning centralt. Faktorer som administration, betalningslösningar och skalbarhet blir viktiga. Många leverantörer erbjuder system baserade på standarden OCPP (Open Charge Point Protocol) som möjliggör integration med centrala administrationssystem för enkel hantering och debitering av elkostnader. När det gäller storskalig laddinfrastruktur är det viktigt att systemet är skalbart så att fler laddpunkter enkelt kan läggas till i framtiden. Detta kan påverka valet av laddboxmodell, där vissa är särskilt utformade för storskaliga system.

Vanliga missuppfattningar och att tänka på

  • ”Ju högre effekt desto bättre”: Inte nödvändigtvis. Om din bil inte klarar av att ta emot 22 kW, ger en 22 kW laddbox ingen snabbare laddning. Dessutom kan 22 kW kräva dyrare installation och högre löpande kostnader för elnätet.
  • ”Det räcker att titta på priset på laddboxen”: Den totala kostnaden inkluderar hårdvara, installation och eventuella uppgraderingar av elsystemet. En billig laddbox kan bli dyr om installationen blir komplicerad.
  • ”Jag kan installera själv eller anlita en kompis”: Elinstallationer är farliga och måste utföras av ett behörigt elinstallationsföretag. Att anlita obehöriga kan leda till allvarliga säkerhetsrisker, brand, personskador och att försäkringar inte gäller. Kontrollera alltid att företaget är registrerat hos Elsäkerhetsverket.
  • Bidrag och avdrag: För privatpersoner (inkl. bostadsrättsinnehavare) finns Skatteverkets skattereduktion för Grön Teknik, som täcker 50% av kostnaden för laddbox och installation. För bostadsrättsföreningar och företag finns Naturvårdsverkets ”Ladda bilen”-stöd, som kan ge upp till 50% av kostnaderna, max 15 000 kr per laddpunkt. Kraven för dessa stöd inkluderar bland annat att installationen utförs av ett behörigt företag och att utrustningen uppfyller vissa tekniska krav.

Vilken laddbox ska du välja?

Valet mellan 11 kW och 22 kW beror på en kombination av faktorer:

  1. Din bils maximala AC-laddningskapacitet: Denna är avgörande. Om din bil endast klarar 11 kW eller mindre, ger en 22 kW laddbox ingen extra laddhastighet.
  2. Din fastighets huvudsäkring och elsystem: Kan ditt befintliga elsystem hantera 22 kW, eller krävs en kostsam uppsäkring?
  3. Ditt laddningsbehov: Behöver du ladda bilen fullt på några få timmar varje dag, eller räcker det att ladda över natten eller under en arbetsdag? För de flesta täcker 11 kW behovet väl.
  4. Framtidsplaner: Planerar du att skaffa en bil med 22 kW laddkapacitet i framtiden?
  5. Kostnadsaspekten: En 22 kW installation är ofta dyrare både initialt och i form av löpande avgifter om uppsäkring krävs.

Osäker på vilken effekt som passar dig? Räkna på kostnad för installation av laddboxar och få en klar bild av prisskillnaden mellan 11 kW och 22 kW för just din situation.

Tumregler:

  • Välj 11 kW om: Din bil klarar max 11 kW AC-laddning, din fastighet har 16A 3-fas huvudsäkring, du laddar främst över natten eller under dagen, och/eller du vill hålla nere installationskostnaden. En laddbox 3 fas 16a är ofta ett klokt och kostnadseffektivt val.
  • Välj 22 kW om: Din bil klarar 22 kW AC-laddning, din fastighet redan har 32A 3-fas huvudsäkring utan behov av uppsäkring, du har ett uttalat behov av snabbast möjliga AC-laddning, och/eller du vill framtidssäkra för en 22 kW bil och har elkapaciteten för det.

Oavsett vilken effekt du väljer är det viktigt att installationen utförs fackmässigt av ett behörigt elinstallationsföretag. De kan göra en korrekt bedömning av din fastighets elsystem och säkerställa en trygg och regelrätt installation. För större installationer i bostadsrättsföreningar och företag som vill erbjuda sina medlemmar eller anställda smidig och säker elbilsladdning är det viktigt att välja en leverantör som kan erbjuda kompletta helhetslösningar, inklusive professionell installation och system för administration och betalning. En aktör som Vålt AB, kan hjälpa dig med allt från behovsanalys till installation. Deras fokus på kvalitet, hållbarhet och kundanpassade lösningar förenklar processen avsevärt. Utforska vad som passar din situation gällande installation av laddboxar eller läs mer om debiteringslösningar.

Att investera i en laddbox är en investering i framtiden och i bekvämligheten att alltid ha en laddad bil. Genom att göra ett välgrundat val baserat på dina behov och din fastighets förutsättningar säkerställer du en trygg och effektiv laddning för många år framöver.

Sammanfattningstabell: Viktiga jämförelsepunkter

Egenskap Laddbox 11 kW Laddbox 22 kW
Laddhastighet Ca 5-6 mil/timme Ca 11-12 mil/timme
Krav Huvudsäkring Minst 16A 3-fas Minst 32A 3-fas
Installation Ofta standard, passar 16A 3-fas nät Kan kräva uppsäkring, dyrare kabel
Kostnad Vanligtvis lägre installationskostnad Vanligtvis högre installationskostnad och löpande nätavgift
Bilens Kapacitet Passar bilar med max 11 kW OBC Passar bilar med 22 kW OBC
Framtidssäkring Mindre framtidssäker för 22 kW bilar Mer framtidssäker för 22 kW bilar (om elsystem klarar det)
Lastbalansering Viktigt vid flera laddare/hög förbrukning Viktigare vid flera laddare/hög förbrukning

Att välja rätt laddbox handlar alltså om mer än bara maximal effekt. En noggrann analys av dina behov, din bils kapacitet och förutsättningarna i ditt elsystem är avgörande för en optimal och kostnadseffektiv lösning. Tveka inte att ta hjälp av behöriga experter för att göra rätt val för just dig eller din organisation.

Alexander Rönndahl CMO & Account Manager 072-609 00 01