Installation

Alla har olika behov och vi har just därför skräddarsytt vårt koncept efter varje kundtyp så att vi kan möta era behov effektivt och billigt.

Hårdvara

Vi samarbetar med dem största leverantörerna i branschen. Oavsett behov, finns det alltid en laddbox som passar just er.

Information

Vi erbjuder alltid 5 års garanti för att se till att ni blir bekväma med lösningen som ni får av oss.

Laddbox med dubbla uttag: När är det smart?

Med den snabba ökningen av elbilar på våra vägar blir behovet av effektiva och smarta laddningslösningar allt tydligare. För många hushåll och företag med fler än en elbil uppstår frågan: räcker det med en laddbox, eller är en laddbox med dubbla uttag en bättre investering? Den här artikeln utforskar fördelarna med laddboxar med dubbla uttag och hur smart teknik som lastdelning kan göra laddningen både enklare och mer kostnadseffektiv för de med flera elfordon.

Vad är en laddbox och varför behövs den?

Att ladda en elbil handlar inte bara om att koppla in en sladd. Det kräver en säker och ändamålsenlig laddningsutrustning, en så kallad laddbox eller laddstation. Till skillnad från ett vanligt vägguttag är en laddbox speciellt konstruerad för att hantera den höga och långvariga belastning som elbilsladdning innebär. Vanliga vägguttag är inte byggda för att leverera hög effekt under många timmar i sträck, vilket kan leda till överhettning i uttaget och kablarna bakom, med brandrisk som följd.

Laddboxar är byggda för ändamålet och har inbyggda säkerhetsfunktioner som kontinuerligt övervakar laddningen. De kan detektera fel som överström, jordfel och överhettning och automatiskt bryta strömmen för att förhindra olyckor. För organisationer som bostadsrättsföreningar (BRF), företag och samfälligheter, som har ett juridiskt och moraliskt ansvar för säkerheten i sina fastigheter, är investeringen i korrekt installerade laddboxar en grundläggande riskhanteringsåtgärd.

En laddbox möjliggör också betydligt snabbare laddning än ett vanligt vägguttag. Ett standarduttag levererar oftast bara 2,3 kW, medan en laddbox kan leverera mellan 3,7 kW och 22 kW, beroende på modell och installation. Detta gör att laddtiden kan reduceras dramatiskt.

Standarder och teknik

De flesta laddboxar som installeras idag följer standardiserade laddningsmetoder och använder specifika kontakter. Mode 3-laddning är den standardiserade metoden för säker AC-laddning (växelström) via en laddbox, där det sker kommunikation mellan laddboxen och bilen.

Den vanligaste kontakttypen för AC-laddning i Europa är Typ 2-kontakten. Denna standardiserade kontakt säkerställer kompatibilitet med så gott som alla moderna elbilar och laddhybrider på marknaden. En investering i laddboxar med Typ 2-uttag eller fast Typ 2-kabel är därför relativt framtidssäker.

Installationen – ett jobb för proffsen

En standardinstallation av en laddbox innebär vanligtvis montering på vägg eller stolpe, dragning av kabel från elcentral, installation av en dedikerad säkring och jordfelsbrytare (ofta en Typ A kombinerat med DC-skydd, eller en dyrare Typ B JFB), samt driftsättning och testning av systemet.

Det är av yttersta vikt att installationen alltid utförs av ett registrerat och behörigt elinstallationsföretag. Enligt svensk lagstiftning får elinstallationsarbete på starkströmsanläggningar endast utföras av personer med rätt auktorisation eller av personer som arbetar under överinseende av ett elinstallationsföretags egenkontrollprogram. Att anlita en obehörig installatör kan leda till allvarliga säkerhetsrisker, juridiska konsekvenser och problem med försäkringar som kanske inte täcker skador orsakade av felaktigt utförd elinstallation.

Kostnaden för en installation består av flera delar, inklusive kostnaden för laddboxen/hårdvaran, installationsarbetet samt eventuella tilläggskostnader för till exempel längre kabeldragning, markarbete eller uppgradering av fastighetens elcentral eller huvudsäkring. Räkna på kostnad för installation av laddboxar. För privatpersoner som installerar laddbox hemma finns möjligheten till skattereduktion för Grön Teknik, som täcker 50% av kostnaden för material och arbete, förutsatt att allt köps från samma leverantör. För BRF:er och företag finns Naturvårdsverkets ”Ladda bilen”-stöd att söka, som kan täcka upp till 50% av kostnaderna, dock max 15 000 kr per laddpunkt.

Fördelarna med dubbla uttag

För hushåll eller företag som har, eller planerar att skaffa, två eller fler elbilar som ofta behöver laddas samtidigt, kan en laddbox med dubbla uttag vara en mycket praktisk lösning. Istället för att installera två separata laddboxar, krävs endast en fysisk enhet som ansluts till fastighetens elsystem. Detta kan innebära flera fördelar:

  • Minskade installationskostnader: Även om själva laddboxen med dubbla uttag kan vara dyrare i inköp än en enkel, är installationskostnaden ofta lägre än för att installera två separata enheter. Man behöver bara dra en kabel, montera en enhet och göra en anslutning i elcentralen, istället för att dubblera arbetet.
  • Mindre utrymme: En enda laddbox tar mindre plats på väggen eller stolpen jämfört med två separata enheter, vilket kan vara en fördel där utrymmet är begränsat.
  • Enklare infrastruktur: Systemet blir mindre komplext med färre enheter att underhålla och administrera.
  • Snyggare installation: En enstaka enhet upplevs ofta som estetiskt tilltalande jämfört med två bredvid varandra.

På den svenska marknaden finns flera laddboxar med dubbla uttag, där Charge Amps Aura är ett välkänt exempel.

Smart laddning med lastdelning

Att ha möjligheten att ladda två bilar samtidigt med en laddbox med dubbla uttag är en sak, men för att det ska fungera effektivt utan att överbelasta fastighetens elsystem är lastdelning, eller effektvakt, avgörande. Lastdelning är en teknik som ser till att den totala mängden el som laddboxen använder inte överskrider fastighetens tillgängliga kapacitet.

Det finns huvudsakligen två typer av lastdelning som är relevanta här:

  • Statisk lastdelning: Den totala effekten som laddboxen kan leverera är begränsad till en fast, förutbestämd nivå. Om två bilar laddar samtidigt delas denna maxeffekt lika mellan uttagen. Om maxeffekten till exempel är inställd på 22 kW, får varje bil max 11 kW om de laddar samtidigt. Laddar bara en bil kan den använda hela den inställda maxeffekten.
  • Dynamisk lastdelning: Detta är en mer avancerad lösning som rekommenderas starkt, särskilt i fastigheter där flera laddboxar används eller där annan stor elförbrukning förekommer samtidigt. Systemet mäter kontinuerligt fastighetens totala elförbrukning i realtid (till exempel vid huvudsäkringen). Laddboxen med dubbla uttag (eller systemet av laddboxar) får sedan information om hur mycket extra effekt som finns tillgänglig för laddning. Systemet fördelar dynamiskt den tillgängliga effekten mellan de laddande bilarna, samtidigt som det säkerställer att fastighetens huvudsäkring inte överbelastas.

Exempel på dynamisk lastdelning:

Anta att en fastighet har en huvudsäkring som klarar en total effekt på 63A. När ingen annan el används i fastigheten kan en laddbox med dynamisk lastdelning potentiellt leverera nästan 43 kW till laddande bilar (begränsat av laddboxens maxeffekt och bilens kapacitet). Om flera laddboxar eller en laddbox med dubbla uttag används och de anslutna bilarna totalt sett skulle dra mer än 43 kW, sänker lastbalanseringssystemet automatiskt laddeffekten till varje bil proportionellt, så att totalen aldrig överskrider 43 kW. Om sedan en stor elförbrukare i fastigheten (till exempel en elpanna eller spis) slås på och drar 20 kW, känner lastbalanseringssystemet av detta och sänker omedelbart den totala laddeffekten till de laddande bilarna till max 23 kW, för att hålla sig under totalt 43 kW.

Fördelarna med dynamisk lastdelning för hushåll och företag med flera elbilar är tydliga:

  • Maximerad laddhastighet: Bilarna laddas alltid så snabbt som fastighetens totala effekt medger vid varje given tidpunkt.
  • Undviker överbelastning: Eliminerar risken att huvudsäkringen löser ut när flera bilar laddas samtidigt som annan utrustning används.
  • Optimerad befintlig infrastruktur: I många fall kan dynamisk lastdelning möjliggöra installation av fler laddpunkter på en befintlig huvudsäkring än vad som annars skulle vara möjligt. Detta kan bespara kostnaden för en dyr uppsäkring av fastigheten, vilket både innebär en engångskostnad för installation och en permanent högre årlig nätavgift.

Många moderna laddboxar, särskilt de som är avsedda för installationer i BRF:er och företag, har stöd för dynamisk lastdelning, antingen inbyggt eller som ett tillval i systemet.

När är laddbox med dubbla uttag smart?

En laddbox med dubbla uttag, särskilt i kombination med dynamisk lastdelning, är smart i flera situationer:

  • Hushåll med två elbilar: Det mest uppenbara fallet. Istället för två boxar räcker det med en enhet som effektivt fördelar effekten mellan de båda bilarna.
  • Företag med flera förmånsbilar eller servicefordon: Möjliggör flexibel laddning för anställda som behöver ladda sina tjänstebilar under arbetsdagen på företagets parkering.
  • Mindre bostadsrättsföreningar eller samfälligheter: Om behovet initialt är begränsat till ett fåtal laddpunkter kan en eller ett par laddboxar med dubbla uttag vara ett kostnadseffektivt sätt att erbjuda laddmöjlighet till två eller fyra fordon per enhet.
  • Fastigheter med begränsat utrymme för laddplatser: Dubbla uttag maximerar antalet laddpunkter per monterad enhet.
  • Som en del av en större, skalbar installation: Vissa systemlösningar för BRF och företag bygger på laddboxar som enkelt kan seriekopplas eller ingå i ett större system med centraliserad lastbalansering, där modeller med dubbla uttag kan vara en del av lösningen för att optimera antalet laddpunkter.

Det är dock viktigt att notera att en laddbox med dubbla uttag räknas som två laddpunkter när man söker bidrag som Naturvårdsverkets ”Ladda bilen”-stöd för BRF:er och företag. Stödet kan täcka upp till 50% av kostnaderna, max 15 000 kr per laddpunkt.

Att tänka på vid val av laddbox med dubbla uttag

När man överväger en laddbox med dubbla uttag bör man, utöver antalet uttag och pris, även titta på:

  • Maximal effekt per uttag och totalt: Hur snabbt kan bilarna laddas? Tänk på att bilens ombordladdare sätter begränsningen för AC-laddning. En 11 kW laddbox är ofta en bra kompromiss för många.
  • Stöd för lastdelning: Är dynamisk lastdelning inbyggt eller krävs extern hårdvara? Är lastdelningen per laddbox eller kan den hanteras centralt för flera laddboxar i en större installation?
  • Anslutningstyp: Fast kabel eller uttag? Uttag ger större flexibilitet, särskilt i miljöer där flera användare delar laddbox.
  • Robusthet och IP-klassning: Särskilt viktigt om laddboxen ska sitta utomhus. Hög IP-klassning garanterar skydd mot damm och vatten.
  • Smart funktioner och uppkoppling: Finns det en app för övervakning och styrning? Har boxen stöd för Wi-Fi eller 4G? Stödjer den OCPP (Open Charge Point Protocol) för integration med administrationssystem?
  • Garanti och support: Hur lång garanti ges och vilken typ av support erbjuds?

För att säkerställa en korrekt dimensionering och installation av laddinfrastruktur är det alltid bäst att konsultera med experter. Vålt AB är en aktör på marknaden som erbjuder hjälp med att navigera i dessa frågor och leverera kundanpassade laddlösningar i Stockholm bland annat.

Sammanfattningsvis kan en laddbox med dubbla uttag vara en mycket smart och yteffektiv lösning för hushåll och företag med behov av att ladda flera elbilar samtidigt. I kombination med dynamisk lastdelning optimeras laddningen och risken för överbelastning elimineras, vilket ger en säker och bekväm laddningsupplevelse. Genom att noggrant utvärdera sina behov och de tekniska specifikationerna kan man hitta en lösning som passar perfekt för den specifika situationen.

Alexander Rönndahl CMO & Account Manager 072-609 00 01